Ahad, 10 Januari 2016

AMALAN PENGGUNAAN HERBA YANG BERKESAN

Entri 4

Teks   : Rozafrina Abdul Rahman
Foto   : Google









Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada rakan bloggers sekelian,

FAKTOR YANG MENYEBABKAN PENGAMBILAN HERBA KURANG BERKESAN

Seperti yang saya janjikan di entri yang lalu, hari ini saya akan berkongsi tentang mengapa sesetengah orang yang mengambil herba tetapi tidak berkesan berbanding dengan sesetengah orang yang lain. Menurut  pakar herba Melayu juga pengasas HPA iaitu  Tuan Hj. Ismail bin Haji Ahmad, terdapat beberapa faktor yang menyebabkan pengambilan herba pada sesetengah orang itu tidak berkesan. Antaranya :

1.   Masalah "mind set"  di mana pesakit ada perasaan ragu-ragu akan keberkesanan herba yang diambil menyebabkan proses kesembuhan sukar berlaku. (Sebagai seorang Islam kita seharusnya berusaha untuk mencari ubat bagi penyakit yang kita hadapi dan seterusnya kita mesti yakin bahawa hakikat penyembuhan itu datangnya dari Allah)

2.   Tekanan atau "stress" yang berpanjangan  akan menyebabkan tubuh mengeluarkan bahan kimia yang tertentu dan setrusnya menghalang penyerapan dan tindakan remedi herba.

3.   Pengambilan air yang tidak mencukupi menyebabkan ubatan herba tidak dapat diserap dengan baik oleh badan. Pesakit dinasihatkan agar minum sekurang-kurangnya 2 liter air sehari terutama apabila  seseorang itu mengambil herba yang bersifat diuretic yang mendorong kehilangan cecair badan melalui sistem perkumuhan. Herba ini membantu membersihkan sistem vaskular, buah pinggang dan hati.

4.   Pengambilan yang tidak berterusan atau tidak mengikut jadual yang ditetapkan. Dalam ertikata lain pesakit tidak konsisten dalam mengamalkannya.

5.   Dos yang tidak mencukupi menyebabkan tiada berlaku sebarang reaksi penyembuhan pada pesakit.





CARA MENGGUNAKAN HERBA DENGAN BERKESAN

1. Pengguna/pesakit mestilah yakin dan percaya terhadap kekuasaan Allah s.w.t yang mana Dialah yang mencipta penyakit dan Dialah yang menyembuhkannya. Sesungguhnya sifat tawakkal  akan menyebabkan diri seseorang itu menjadi lebih tenang dan secara tidak langsung mempengaruhi keadaan organ dalam tubuh kita, Menurut kajian yang dijalankan oleh Dr. Koenig selama  lebih 30 tahun di Amerika Syarikat, beliau mendapati 50% kesembuhan sesuatu penyakit disebabkan oleh mereka yang kuat pegangan agamanya,selebihnya sebanyak 20% kesembuhan daripada emosi, 20% daripada mental dan 10% daripada sudut fizikalnya (seperti senaman).

2. Pesakit mestilah makan herba ini secara konsisten kerana  ianya berbeza dengan ubatan kimia. Proses penyembuhannya perlahan tetapi pasti. Ini adalah kerana  herba ini bersifat  memperbaiki organ yang rosak dari sumbernya.

3.   Pesakit dinasihatkan untuk minum air secukupnya (2.5 liter sehari). Ini kerana tubuh kita terdiri daripada 75% air (Otak mengandungi 74.5% air; darah 82% air dan tulang 22% air). Lebih cantik lagi sekiranya seseorang itu berdoa dengan menggunakan doa syifa ke atas air tersebut sebelum diminum. Ini kerana kajian saintifik oleh Dr. Masaru Emoto berkaitan molekul air mendapati air mampu 'mendengar' ucapan, 'membaca' tulisan dan 'merekod' pesanan. Air yang dibacakan ayat-ayat suci Al-Quran pula molekul airnya menjadi cantik bercahaya dan berkilau seperti berlian. Subhanallah!

4.  Mengambil sukatan yang betul menggunakan aturan umum dimana 1 gm herba mewakili 10 kg berat badan. Atau jika berat anda kurang dari 40 kg ambil 2 kapsul sehari. Jika lebih 40kg, 4 kapsul sehari (2 kapsul x 2kali sehari)

5.  Pangambilan herba dianggap berkesan apabila pesakit mengalami "Direction of Cure" (DOC) contoh pesakit gout yang mengambil herba untuk merawat gout contohnya akan mengalami DOC dengan cara goutnya kelihatan bengkak dan sakit.Teruskan pengambilan herba dan banyakkan minum air disamping berdoa Insya Allah pada hari berikutnya bengkak akan surut dan pesakit akan pulih..


Alhamdulillah, itulah yang dapat saya kongsikan bersama rakan pembaca pada entri kali ini. Semoga ianya dapat memberi manfaat pada kita semua.


Wassalam





RUJUKAN

Masaru Emoto (2000). Messages from Water. HADO Kyoikusha C. Ltd, Japan

http://www.newsmax.com/Health/Headline/prayer-health-faith-medicine/2015/03/31/id/635623/

http://www.darussyifa.org/modules.php?name=News&file=print&sid=63




Tiada ulasan:

Catat Ulasan